![]() |
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|||||||||
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
|
||||||||
|
|
|
|
|||||||||||
|
|||||||
| Rechten, Criminologie & Psychologie Onder deze topic kunnen jullie al jullie wetenschappelijk artikelen rondom Criminologie en psychologie plaatsen, maar ook de wetenschappelijke vragen die tot een mogelijke wetenschappelijke discours leiden. |
![]() |
|
|
Thread Tools |
|
|
|||
|
|||
|
Salam bese leden
Voor een opdracht voor mijn scriptie moet ik aantal punten van het werk van Nietzche verwerken. Echter loop ik vast bij de vraag: *Hoe zou een opvoeding in de geest van Zarathustra eruit zien? Aangezien ik zelf geen naslag werk heb en ook niks op google kan vinden, vraag ik om jullie hulp. Hopelijk kan iemand mij helpen in het beatnwoorden van deze vraag. Het is een spoedopdracht die ik as maandagochtend moet inleveren. Alvast bedankt voor uw spoedige hulp. M&M
Unclose your mind. You are not a prisoner. Be a bird in flight, searching the skies for dreams. Last edited by M&M; 16-01-2009 at 05:18 PM. |
|
|
|||
|
|||
|
Beste M&M
Ik heb niets specifieks over de opvoeding van hem gelezen, maar ik zal je een beeld geven van hoe hij in het algemeen de mens ziet. Hoe een leven eruit moet zien en hoe we in het leven moeten streven. Ik hoop dat je aan de hand daarvan je vraag kunt beantwoorden. Vraag: is het een bepaalde boek van Nietzsche die je moet gebruiken, of heeft de vraag niets met Nietzsche te maken en het is een algemeen vraag over Zarathustra? Zarathustra Het leven voor Zarathustra is het streven naar wat ons onmogelijk lijkt te zijn. Naar dat gene die we nooit hebben gekend, naar dat gene wat alles te bovenschiet. En dat streven is verdeeld in drie delen, die zijn oorsprong misschien in het Hindoe?sme kent. 1. Kameel In dit stadia van het leven, dienen we net als een kameel, te dragen en geduldig ons pad afleggen. Dat wil zeggen, kennis vergaren hoe moeilijk en zwaar dat ook mag zijn. Daarin moeten we nets als een kameel die draagvermogen hebben. 2. Leeuw Als we eenmaal genoeg kennis hebben vergaren, dienen we dat gene wat ons, heilig, kostbaar en lief is te verlaten. Bijvoorbeeld, traditie, cultuur, religie, kortom alles wat ons verbindt en ons afhankelijk maakt. Omdat wat we hebben of in de loop der tijd ons eigen hebben gemaakt niet makkelijk te verlaten is, hebben de haart van een leeuw nodig. We moeten de dapperheid van een leeuw hebben omdat tegen alles nee te zeggen, om voor alles een vraagteken te plaatsen, om alles in twijfel te trekken. 3. Kind Het kind worden is weer de laatste stadia van het menslijk leven of streven. Hierin hebben alles wat we ooit hebben gehad een stadia verder verlaten (bij leeuw). In deze stadia zijn we weer bij het begin, blanco, leeg en schoon. Hieruit kunnen we dus concluderen, dat een opvoeding op deze drie stadia gebaseerd moet zijn. Het moet een ons voorbereiden om die stappen te nemen. Instaat te zijn dat streven te streven. Wat bij Zarathustra ook centraal staat, is de wereld en het wereldse. We moeten de aarde lief hebben en alles wat in aarde is. Bij Zarathustra moeten we alles in ons zoeken. Het mogelijk en het onmogelijke. Het “goddelijke” en het “menselijke”. Voor Zarathustra, als ik heel erg bij de hand en onbescheiden mag zijn, zo iets als “mens”, bestaat niet. Het is meer een de “WIL” de hij als mens beschouwd. Dus daaruit kunnen we opmaken, de vurigheid, vastberadenheid, wilskracht, doelgerechtigheid, geloof in het ‘zelf’ en in de mogelijkheid de kern begrippen in zijn denken over de opvoeding zijn. Ik hoop dat het nu niet vager is geworden dan het al was. Mocht je nog meer vragen hebben die ik niet kan beantwoorden, dan hoor ik dat graag. Succes ermee Ofran
| Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
| Thread Tools | |
|
|